Top 7 načina da se oslobodite stresa

Proces vantelesne oplodnje, bilo da ga radite sa partnerom ili same, neminovno je izuzetno stresan proces. Opterećuju nas mnoge brige, pitanja, nedoumice, a pogotovu neizvesnosti. Naše telo i biće su pod napadom. Stalno smo na nekim pregledima, bodu nas za raznorazne testove, primamo hormonske i druge terapije i naše telo sve to doživljava kao napad, kao stres. Zato je neophodno da pomognemo i svom telu i svojoj psihi da kroz ovaj težak period prođu što bezbolnije.

Potrebno je redovno osluškivati sebe, kako se osećamo, zašto se tako osećamo, šta ili ko je uzrok našeg stresa. Kada smo svesni ovih stanja i možemo da identifikujemo odgovore na ova pitanja, onda nam je i lakše da se izborimo sa stresom i adekvatno se pobrinemo za sopstvene potrebe.

Svakako da nisam stručna da dajem bilo kakve psihološke savete, ali mogu sa vama da podelim nekoliko strategija koje ja koristim i koje mi pomažu.

 

# 1  Ne Guglajte!

google-block

Iako je poželjno da budemo informisane o procesu VTO i šta nas čeka, u ovom slučaju što manje znate, to bolje! Dok internet sa jedne strane može biti vrlo koristan izvor informacija, internet nema diplomu medicinskog fakulteta i desetine godina praktičnog iskustva. Za svaku korisnu informaciju koju pronađete, naići ćete na još deset pogrešnih, koje mogu samo da vam uvećaju stres i nepotrebno vas zabrinu. Uvek je korisno čuti iskustva drugih žena (nadam se da zato čitate i moj blog), ali njihovo iskustvo ne mora nužno biti i vaše. Imajte poverenja u svoje lekare i poverenje u život da će sve biti u redu. Pa čak i ako ne bude, brinuti o tome unapred nas neće poštedeti komplikacija i neuspeha. Štaviše, mogu samo da im doprinesu.

 

#2  Donosite odluke brzo

Decision arrows

Od svih ovde navedenih strategija, ova mi je možda i najviše pomogla u savladavanju stresa. Tokom čitavog procesa VTO treba doneti mnogo odluka – koja klinika, koja metoda, koji donor, koji lekovi, gde nabaviti hormone i kome se prodati da to sve isfinansiramo. Osim toga, naši životi teku i van tog procesa, pa imamo neke svoje svakodnevne brige na poslu, kod kuće, gde isto treba donositi odluke. Svako donošenje odluke je stresno, u većoj ili manjoj meri, u zavisnosti od težine i važnosti odluke. Što više odlažemo momenat odluke, to tenzija sve više raste, stres se gomila i mi sve više osećamo pritisak.

Zbog toga se ja trudim da svaku odluku donesem što je pre moguće. Zato kliniku nisam birala dugo, zato sam rešila da čitav proces (sva 3 moguća pokušaja) isfinansiram odmah kreditom, umesto da skupljam pare od faze do faze, i to u banci završila za jedno prepodne, zato sam hormone kupila odmah na klinici u Skoplju, a ne da ih tražim u Beogradu sa nadom da ću možda negde da prođem malo jevtinije, itd. Kad god donesem neku odluku, osetim instant olakšanje. Tenzija odmah pada i kakva god da je odluka, ja osetim zadovoljstvo što je ona doneta. Jedna briga manje, čekiram sa spiska kao odrađeno i mogu da idem dalje. Ne kažem ni da treba biti brzoplet , treba sve dobro promisliti, ali ne odugovlačiti previše sa donošenjem krajnje odluke.

 

#3  Isključite mozak

unplug
Credit: Pinterest.com

Kao što morate kompjuter da isključite kad krene da brljavi, tako povremeno morate i mozak da isključite. U tim slučajevima, meni kontakt sa prirodom mnogo pomaže. Duge šetnje kroz šumu ili uz reku, leškarenje pored nekog vodopada, zurenje u pučinu mora ili zelenilo nekog proplanaka veoma pozitivno utiče na psihu, relaksira um i umiruje misli.

Ovoga leta nisam sebi mogla da priuštim more, ali jesam pet dana na Zlataru. Bila sam fizički dosta aktivna, ali sam se psihički odmorila kao nikada pre. To ne znači da nisam ni o čemu razmišljala, naprotiv. Vreme provedeno u tišini sa samom sobom vratilo me je u sebe, dozvolilo onoj maloj filosofkinji u meni da pusti krila i kontemplira o svrsi života i međuljudskim odnosima, da dođem ponovo u kontakt sa svojim osećanjima i šta je to što želim od života. Ukoliko imate prilike, barem vikendom ili na jedan dan da pobegnete iz grada i obezbedite sebi malo tišine, čistog vazduha i prelepih pogleda, učinite to za sebe. Retko šta tako puni baterije.

 

#4  Vežbajte

large

Sad sam vam otkrila Ameriku! Ali vredi ponovo naglasiti koliko je značajno vežbanje. Ono dugoročno snižava nivo kortizola, hormona stresa, a oslobađa endorfin, hormon sreće  i ništa tako ne oslobađa od stresa kao naporan trening. Bilo da je u pitanju teretana, joga, ples, vožnja bicikla, trčanje, plivanje ili šta god da vam prija, pogotovu u ovom periodu je važno da ostanete fizički aktivni, ukoliko vam je to naravno dozvoljeno. Ako ste fan meditacije, vežbe opuštanja i disanja takođe mnogo pomažu.

Ja sam u ovom periodu praktikovala odlaske u teretanu, jer imam problem sa leđima i bilo mi je važno da ojačam sve mišiće, a pogotovu leđne i trbušne. Ali ništa mi ne luči hormon sreće tako kao balet. Osim što je fantastičan vid vežbe, jer bukvalno svi mišići na telu rade, balet sa sobom nosi gracioznost ali i disciplinu pokreta, kontakt sa sopstvenim telom gde postajete svesni svakog mišića i stičete kontrolu nad njima,  podstiče kreativnost i, najzad, čini da se osećate lepom i ženstvenom, jer “everyone is beautiful at the ballet!” U Beogradu ima nekoliko mesta na kojima možete ići na časove klasičnog baleta za odrasle, te vam toplo preporučujem da probate.

 

#5  Udovoljavajte sebi

Spa Laughing.Women_

Ovo je veoma važno, jer mislim da većina nas to ne ume spontano da radi. Tako lako upadnemo u mašinu svakodnevne trke u ispunjavanju obaveza, da savesno obavljamo svoj posao, da zadovoljimo potrebe svih ljudi oko nas, da na kraju zaboravimo ili nemamo vremena da se pobrinemo za sopstvene.

Ja sam morala da napravim poduži spisak stvari koje mi prijaju i koje me čine srećnom kako bih mogla u momentima kada se osećam loše i vidim da gubim energiju da posegnem za tim spiskom i sa njega uradim par stvari koje će u tom momentu da me podignu. To može biti nešto trivijalno poput relax masaže ili manikira, leškarenje na kauču i gledanje filmova celo popodne, pa sve do kratkih putovanja, vikend akcija u prirodi ili druženja sa prijateljima. Odvojite vreme za sebe i potrošite i koji dinar više, verujte, isplatiće vam se, jer ulažete u sopstveni mir i blagostanje.

 

#6  Seks

 

sex-clipart-k18179014

Kad smo već kod udovoljavanja sebi… Ako imate priliku i imate s kim, samo napred! Verujem da ne moram da vam objašnjavam dobrobiti zdravog seksualnog života. Trudite se samo da fokus bude na vama, na udovoljavanju vašim željama i potrebama, a ne njegovim. I ne, njegovo zadovoljstvo NIJE i vaše zadovoljstvo. U ovom periodu budite malo sebične, gledajte da prevashodno zadovoljite sebe, makar i same. Iskoristite priliku dok možete, jer ko zna kada ćete opet imati priliku kada jednom zatrudnite.

 

#7  Ne brinite o budućnosti

the-what-ifs-of-life-768x577
Preuzeto sa www.spunkysauce.com

Ovde mislim na razmišljanja o potencijalnim problemima u budućnosti i proigravanju „šta ako“ scenarija. Šta ako mi rezultati nisu dobri? Hoće li mi to produžiti proces? Šta ako ovo nije jedina tura hormona koje moram da primim? Kako ću za to da platim? Šta ako ne zatrudnim iz prve? Da li da ostanem na ovoj klinici ili da je menjam? Šta ako zatrudnim, pa budu blizanci? Kad zatrudnim, da li da radim amniocentezu ili Harmony test?

Ovakva vrsta pitanja mogu da vas uvuku u spiralu koja vas samo vuče na dole i stostruko povećava stres. Idite korak po korak, razmišljajte samo o koraku koji je ispred vas, o problemu koji sada morate da rešite. Ti mali koraci će vam znatno smanjiti stres, jer predstavljaju daleko manje i ostvarive ciljeve koje sebi postavljate i postižete jedan po jedan. Tako imate mnogo malih uspešnih koraka koji će na kraju dovesti do krajnjeg rezultata – bebe.

 

Koje su vaše strategije za borbu protiv stresa? Podelite sa mnom vaše predloge i savete u komentarima.

2 thoughts on “Top 7 načina da se oslobodite stresa

Add yours

  1. Saveti za primeniti na svaki deo života, a posebno u ovakvim trenucima… Čak i kada ih znamo vredi ih se podsetiti. Hvala ti na tome.

    Liked by 1 person

Leave a Reply

Powered by WordPress.com.

Up ↑

