VTO sa donorom u Srbiji

Sredinom 2017. godine u Srbiji je usvojen Zakon o biomedicinski potpomognutoj oplodnji, koji će omogućiti otvaranje prve banke reproduktivnih ćelija, tkiva i embriona u Srbiji. To znači da je Srbija najzad rešila da izađe iz mračnog Srednjeg veka i pridruži se ostatku civilizacije te dozvoli parovima i ženama bez partnera vantelesnu oplodnju sa donorskom spermom ili jajnom ćelijom.

To su zaista lepe vesti i nadam se da će zakon uskoro početi da se primenjuje. Ali kako je „yours truly“ već debelo zagazila u 44. godinu života, ja nisam imala vremena da čekam ovu opciju, a i nisam bila spremna da izigravam zamorče prvoj srpskoj krio banci.

Logično, usledila je potraga za klinikom koja već ima dosta godina iskustva u ovome. Prag se javio kao očigledna opcija, te sam krenula na internetu da pronađem tu čuvenu kliniku o kojoj svi pričaju. Ono što nisam znala je da u Pragu ne postoji jedna klinika nego čak 40! Četrdeset klinika za veštačku oplodnju u gradu od 500 km2 i nešto manje od 1,3 miliona ljudi. Očigledno, Česi su shvatili nešto što mi tek počinjemo da naslućujemo – VTO je profitabilan biznis.

Žene iz čitavog sveta dolaze u Prag da realizuju svoj san o bebi po daleko nižim cenama nego u svojim zemljama. Preko 30,000 VTO ciklusa godišnje se obavi u praškim klinikama. Da ne pominjemo dodatni profit od turističkih usluga koje su ovim korisnicima potrebne. Prema nekim procenama, iz Srbije se godišnje odliva više od deset miliona evra, jer su parovi i žene bez partnera do sada morali da odlaze u inostranstvo na vantelesnu oplodnju sa donorskom jajnom ćelijom i spermom.

Prag je, dakle, još 2006. godine prepoznao potencijal VTO turizma i prilagodio zakonsku regulativu tako da omogući razvoj ovog biznisa u Češkoj. Srbiji će trebati dosta godina da razvije biznis ovog obima u regionu, ali za početak će barem naše žene i parovi moći da obavljaju ovu vrstu VTO kod kuće.

Prošle godine je formirano i Udruženje “Šansa za roditeljstvo“, čija misija je poboljšanje uslova biomedicinski potpomognute oplodnje u Srbiji. Pogledajte na njihovoj Facebook stranici na koje sve načine možete da ih podržite.

Izbor klinike

Negde tokom 2016. godine sam videla prilog o ženi koja je uradila vantelesnu oplodnju sa donorskom spermom u Makedoniji. Malo sam čačnula po netu i brzo našla kliniku u Skoplju koja ima ekskluzivnu saradnju sa krio bankom u Danskoj. Razmišljala sam neko vreme o obema opcijama, Pragu i Skoplju, ali na kraju je za mene Skoplje bilo dobitna kombinacija. Bliže je od Praga, cene procedura su manje više iste, ali trošak putovanja daleko manji do Skoplja, razumemo se, naši smo, a „viking beba“ mi se vremenom sve više dopadala kao ideja.

Dakle, ja nisam provela mnogo vremena u potrazi za pravom klinikom. Ne mogu nužno to svima da preporučim, izbor klinike je važan, njihova reputacija, procenat uspešnosti i na kraju krajeva, vaš osećaj sigurnosti i poverenja kako biste uopšte mogli da uđete u čitavu tu proceduru. Ali ja sam znala da ako provedem suviše vremena u istraživanju, da ću utrošiti mnogo energije, pre svega psihičke, i da je pitanje koliko bih na kraju bila zadovoljnija svojim izborom.

Donošenje svake odluke je dodatni stres koji mi ne treba. Zato sam gledala da svaku odluku donosim što je pre moguće i sebi maksimalno smanjim tenziju. Energiju koju bih utrošila na vaganje koja je prava klinika radije bih uložila u samu proceduru veštačke oplodnje koja oduzima svaki vaš atom snage i strpljenja. Svesno sam napravila ovaj izbor kako bih u tu proceduru što pre krenula. Ostaje da vidimo koliko je moj izbor bio ispravan.

Leave a Reply

Powered by WordPress.com.

Up ↑

